YENİ NESİL SORULAR VE SORU HAZIRLAMA TEKNİKLERİ

YENİ NESİL SORULAR VE SORU HAZIRLAMA TEKNİKLERİ

Okulumuz Fen Bilimleri dersi öğretmeni Merve İlhan ÖZKUTLU hazırladığı çalışma ile öğretmenleri bilgilendirdi. Kısaca şu konulara değinildi:

 

Okulumuzdaki öğretmenlere yeni nesil sorular ve soru hazırlama teknikleri ile ilgili sunum gerçekleştirildi.

 

Yeni nesil sorular ve soru hazırlama teknikleri sunumundan alıntılar:

 

 

 

Yeni Nesil Soru Nedir?

Yeni nesil sorular birden çok kazanımı içeren, bu kazanımlar arasında ve gerçek hayatla bağlantı kurulmasını gerektiren ve çözümü için ezberin ötesinde pek çok beceriyi gerektiren sorulardır.

 

Hangi Beceriler

 

 Okuduğunu anlama

 

  Üç boyutlu düşünebilme

 

 

·       Analiz yapma

 

 

 

·       İşlem yapabilme

 

 

 

Yeni nesil soru; sadece bilgiyle çözülemeyen, bilginin yanında konunun özünü bilip, o konu hakkında mantık yürütmeniz gereken ve olabildiğince hayatın içinden örneklerle oluşturulan sorulara denir. LGS sisteminde sarf bilgiye dayalı kısa sorular yerine bu tarz sorular sorulmaktadır. O yüzden öğrenciler biraz daha fazla zorluk çekmektedirler. Önceden çalışmak yeterli olabiliyorken şimdi doğru çalışmak sizi hedefinize ulaştıracaktır. İlk başta soruların uzun ve hayatın içinden olması öğrencilerin dikkatini bozabilir ve soruyu tam olarak anlamayabilirler ama doğru seviye tespiti yapılıp OGM Materyal ve EBA Kazanım sorularına yönlendirme ve gerekli bilgilendirme yapılırsa öğrenci başarısının arttığı görülecektir.

 

 

 

Yeni nesil soruların çözümünde problem yaşayan öğrenciler genellikle bu durumun farkına sekizinci ve on ikinci sınıfta varırlar. Bunun sebebi çoğu zaman öğrencilerin hazırlandığı sınava yalnızca son sınıfta hazırlanmaya başlamalarındandır. Bu durum başarının önündeki en büyük engeldir. Bu yüzden düzenli çalışmalar gerçekleştiren, sanatsal ve kültürel faaliyetlerle meşgul olan, çoğu zaman okumalar yapan, akademik disiplini olan öğrenciler yeni nesil soruların çözümü noktasında diğer öğrencilere göre zorlanmamaktadır. LGS hazırlığına henüz başlamamış olan öğrencilerimize bu doğrultuda çok daha önceden tavsiyelerde bulunmak önemlidir.

 

 

 

Soru Hazırlama Teknikleri

 

 

 

·       Sorular yeni nesil olmalı, anlamaya ve algılamaya yönelik olmalı.

 

 

 

·       Seçenekler benzer uzunlukta olmalı.

 

 

 

·       Seçenekler mantıken yanlış/tamamen konuyla alakasız /dilbilgisi açısından hatalı olamaz.

 

 

 

·       Soruları yazarken tamamen metni baz almalıyız.

 

 

 

·       Kapsam geçerliliğine dikkat edilmeli. Her üniteyi, her kazanımı içeren soru hazırlanmalı.

 

 

 

·       Soru ve cümleleri kitaptan direkt alamayız. Bu ezberciliği tetikler.

 

 

 

·       Sorular birbirine ipucu vermemelidir.

 

 

 

2022-2023 eğitim öğretim yılının başında öğretmenler toplantısı ve akabinde düzenlediğimiz seminer ile yeni nesil soru hazırlama teknikleri ile ilgili öğretmenlerimizle toplantılar yapıldı.

 

 

 

Öğrenmenin gerçekleşmesinde en önemli bir unsur da sorunun tekniğine uygun olarak hazırlanması ve sorulması işlemidir. Soruların etkili olmasının en önemli yanı, soruların yanlış anlama ve algılara yol açmayacak, açık anlaşılır ve net olmasıdır. Diğer taraftan öğrencilere sorulacak sorular ne çok zor ne de çok kolay olmalıdır. Her iki durumda da öğrencinin hoşnut olmayacağı görülmüştür. Aslında  "ideal soru"  neyi yoklamak istiyorsanız onu soran sorudur, diye tanımlanabilir.

 

 

 

Öğretmenlerin sınıf içinde de öğrencilere soru yöneltip, cevap istediğinde onları isteklendirici(güdüleyici) şekilde yaklaşması gerekir. Yanlış ve hatalı cevaplar alındığında, soruyu biraz açmak veya değiştirerek sormak şeklinde bir yöntem uygulanmalı, asla " yanlış, olmadı... vb" sözlerden kaçınılmalıdır. Soruyu sorduktan sonra yanıtın öğretmen tarafından verilmesi, öğrenciye güvenilmiyor izlenimi verecektir. Bu durumda tamamlayıcı veya düzeltici ifadeler kullanılabildiği gibi diğer öğrencilerden de cevap istenebilir. Zaten sorunun bir öğrenciye değil tüm sınıfa yöneltilmesi gerekir. Öğrencilerin soruları öncelikle diğer öğrencilere sorularak onların cevaplaması istenmelidir.

 

 

 

Bu açıklamalar ışığında, soruların seçiminin ne derece önemli ve gerekli olduğu, özellikle soruların ciddi bir hazırlıktan sonra belirlenmesi önemli görülmektedir.

 

 

 

Sorular hazırlanırken; konuları kapsaması, öğrencilerde bilgiye ulaşma isteği doğurması, yaratıcılıklarını geliştirmesi, işbirliği ve grup çalışmasına teşvik etmesi, problem çözme becerilerini geliştirmesi ilkelerinin göz önünde tutulması temel ilke olarak kabul görmüştür.

31.05.2023 52


31-05-202331-05-202331-05-202331-05-202331-05-2023